۱۴۰۱.۱۲.۰۲

محفل چهل و ششم عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» با عنوان «طرح یک لباس، بر تن یک ملت» با نگاهی به طراحی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر برگزار شد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، این نشست روز دوشنبه یکم اسفندماه به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد و در آن مهدی قزلی، نویسنده و راوی حاضر در قطر، علی حیاتی، مدیر کارگاه هنری سه‌درچهار، دکتر سمانه شهری‌نژاد، مدرس دانشگاه و محقق حوزۀ پوشاک و محمدرضا وحیدزاده، پژوهشگر هنر و دبیر نشست حضور داشتند. مهدی قزلی در این نشست پس از شرح اهداف برگزاری چهل و ششم عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» از سوی وحیدزاده، گفت: رنگ و گرافیک یکی از نکات مهمی است که باید در طراحی لباس تیم ملی مورد نظر  باشد تا معرف یک ملت و هویت آن باشد. *یوزپلنگ ایرانی جایی در فرهنگ ایرانی ندارد قزلی افزود: آن طرحی که در بازوهای لباس هم که بسیار کم رنگ نمایی از یوزپلنگ داشت اصلا کمکی به معرفی ایران نمی‌کرد، چرا که اصلا یوزپلنگ ایرانی جایی در فرهنگ ایرانی ندارد. وی ادامه داد: هلند لباسی نارنجی رنگ دارد که به معنای لاله‌های خاص و ویژه این کشور است. هلندی‌ها یکبار این پیراهن را معرفی کردند سپس بهره‌برداری های خود را از آن آغاز کردند و تا کنون ادامه دادند. نویسنده کتاب «پنجره های تشنه» افزود: دلیل ندارد تا همیشه از رنگ‌های پرچم یک کشور برای لباس تیم ملی استفاده کنیم به ویژه اینکه رنگ سفید رنگی است که کشورهای بسیاری در لباس تیم ملی خود به کار می‌برند. قزلی در ادامه گفت: حداقل کاری که می‌توانیم در این کار انجام دهیم خلاقیت درست و منطقی برای طراحی و انتخاب رنگ آن است که نمونه آن تیم ملی آلمان است. وی افزود: ما باید همانند دیگر جوامع بشری لباسی داشته باشیم تا معرف ما باشد به عنوان مثال دشداشه عربی که در تمام دنیا نمایان کننده این ملت‌ها است و یکی از لباسهای خاص در دنیا است. قزلی در پایان گفت: قطری ها بسیار هوشمندانه با خرد جمعی و بهره‌برداری از مشورت با نظریه پردازان و اندیشمندان بین‌المللی از لباس و ویژگی های عربی و شاد آن استفاده‌های رسانه‌ای کرد. *لباس و دیپلماسی فرهنگی ارتباط مستقیمی با هم دارند دکتر سمانه شهری‌نژاد، مدرس دانشگاه و محقق حوزۀ پوشاک نیز در این نشست گفت: تاریخ پوشاک دارای ویژگی‌های گوناگونی است که تاثیرات و کاربردهای متفاوتی غیر از پوشش دارد‌. از جمله این کاربردها تاثیرات فرهنگی و هویت جمعی است که در ایران نقش شناسنامه ای داشت. شهری‌نژاد افزود: دیپلماسی فرهنگی یکی از نکات مهمی است که لباس تاثیر زیادی در آن دارد. وی با اشاره به یوز ایرانی و انتخاب نقش آن در طراحی لباس تیم ملی گفت: این کار می‌توانست یاری نهادهای جهانی مربوطه به حفاظت محیط زیست را به دست بیاورد که در نهایت گویا یک یوز شناس آفریقایی برای این کار پیش آمد و تلاش‌هایی را آغاز کرد. همچنین یوز ایرانی علاوه بر معرفی آن که گونه ای در حال انقراض بود توجهات جوامع بین‌المللی را جلب کند و دست نیاز به سوی آنها دراز کند. شهری‌نژاد ادامه داد: اگر هدف ما استفاده از المان‌های ایرانی است می‌توانستیم از المان‌های پایدارتری بهره ببریم. یا ای کاش حداقل ورودی قدرتمندی به این مقوله داشتیم تا نتایجی موثر و بلندمدتی به دست بیاوریم. وی افزود: ما لباسی را می‌پوشیم که معرف ماهیت وجودی ما باشد پس در ابعاد ملی نگاه وسیعتری می‌توانیم به آن داشته باشیم. شهری‌نژاد در ادامه گفت: از آنجایی که تاکید فیفا در جام جهانی فوتبال قطر روی محیط زیست بود یوزپلنگ ایرانی انتخابی متناسب بود. وی ادامه داد: ما رنگ‌هایی داریم که در فرهنگ لغت انگلیسی به نام رنگ‌های ایرانی وارد و شناخته شده است که می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم. به عنوان مثال رنگ قرمز ایرانی رنگ خاص و ویژه‌ای است که در زبان انگلیسی به این رنگ «قرمز ایرانی» می‌گویند. شهری‌نژاد افزود: چابکی یوز ایرانی دلیل قانع کننده ای برای لباس تیم ملی فوتبال ایران بود که اجرای درستی نداشته است. این محقق حوزۀ پوشاک در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم لباس تیم ملی برای جام جهانی آینده را با برپایی جشنواره‌ یا رقابتی تخصصی طراحی کنند. همچنین می‌توانند با یاری متخصصان این حوزه در نهایت لباسی درخور طراحی کنند. *پیراهن تیم ملی وضعیتی بلاتکلیف دارد علی حیاتی مدیر کارگاه هنری سه‌درچهار نیز در این نشست گفت: هر لباسی که به تن تیم ملی کشورمان بنشیند ارزشمند است چرا که نمایندگان یک ملت در رقابتی بین‌المللی می‌پوشند. حیاتی افزود: لباسی که در جام جهانی قطر تیم ملی ما پوشید یکی از با کیفیت‌ترین لباسهای ادوار گذشته ما بود که تولید شرکتی ایرانی بود. وی با بیان اینکه پیراهن تیم ملی وضعیتی بلاتکلیف دارد، گفت: تنوع قومیتی و جغرافیایی ما کار را برای طراحان و تصمیم گیران لباس تیم ملی دشوار می‌کند. اما این موضوع دلیلی بر تکیه به یوز ایرانی نمی‌شود و می‌توانست با ایده‌های بهتری اجرا شود. حیاتی ادامه داد: استفاده تجاری از لباس تیم ملی نیز مد نظر نیست در حالی که بسیاری از تیم های ملی کشورهای دیگر از این لباس بهره‌برداری‌های اقتصادی می‌کنند. وی در پایان گفت: طراحی لباس توان بسیاری در ایجاد تنوع دارد که باید هوشمندانه از آن استفاده کنیم. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha